Lilypie Pregnancy tickers

Monday, October 31, 2011

HALAL?? HARAM??

agak galak gak aku update skang ek..ni namanya mood nk menype telah dtg lagi! hooyeayy! arap2 adela yang sudi menjengah blogku yg x seberapa ni ha huhu..

                      
                                                         ribena                                     prego
                                                                                   

oklah entry kalo ni mengenai HALAL..y halal? ye sebab kita sebgai umat Islam mesti tahu bende ni..sebab kita nak apa yang masuk dlm bdn kita ni diberkati oleh ALLAH S.W.T
skang ni mcm2 denga ada produk yang dikatakan tak halal..kita ni bertauliah ke nak jatuh hukum?da check ngan orang2 yang lebih arif dan tahu?jgn memandai kuakan kenyataan yang boleh menggangu gugat kesejahteraan kita(apela aku merepek ni!).

bagi diri aku ni (eh sekejap entry ade sy,sekejap aku..aduii lantakla yer! hehe) kita takleh nak percaya sangat.kene rujuk pada yang pakar terlebih dahulu.sebagai contoh aku pernah dengar produk RIBENA dan PREGO ni tak halal!!! tapi jgn cepat melatah ye dik non! kita kan boleh rujuk kat website JAKIM HALAL MALAYSIA

ok sebagai contoh,aku tampal kt entry ni bukti dari site JAKIM tu,ribena dan prego ni halal..kalo korang x puas hati,leh klik kt link atas tu then check sendri ye..

ok ni PREGO




ha kau! sekali 3 pics utk RIBENA..ade page ke-2 tu,tp malaslah aku nk tampal cni.korang search sendri la ye..hehe

So ade keraguan lagi x? kalo masih ada,contactla org yang berkenaan k..jgn main serkap jarang je..skang media senang2 je publish halal haram ni..biar org yg bertanggungjawab yang tentukan ok!!

3 comments:

  1. KALAU X HALAL NAPE STILL LG KUAR KAT PASARAN...NAPE JAKIM X TARIK BALIK..YE X???AKAK PENAH MELATAH SEKALI BILA ADA ORG SMPAI XNAK MKN AKAK MASAK SPAGETI PREGO SBB KATE NYA XHALAL...KECIK ATI WOO...

    ReplyDelete
  2. ha itulah..sy pun x tau la nape..maybe sebab bukan kluaran m'sia,tu psl dorang kata x halal kot..ape2pun sy masih lagi gune PREGO..hehe..klo dorang x nak mkn akak masak,akak bg sy..mesti abes! hehehehehe -adui xleh gune id plak!-

    ReplyDelete
  3. itew jer yg sedap....sekang wat sauce sendirik..pki tomato puree n cli boh..klu itew pon xhalal..nnti aku blend tomato utk sauce ek..hahahahaha

    ReplyDelete